Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag? Mogelijk vindt u het antwoord hieronder. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op via het contactformulier.

Als je de toets succesvol hebt gemaakt, kun je direct je certificaat downloaden. Je kunt het certificaat ook later downloaden vanuit je account. Als je inlogt kom je op de webpagina 'Mijn overzicht'. Hier klik je op de knop met de tekst 'Certificaat downloaden' om je certificaat te downloaden.

Dat verschilt per poort- of veiligheidsinstructie. De vervaldatum staat op je certificaat vermeld en wordt ook van tevoren gecommuniceerd. Zie hiervoor de informatie die je bij de instructie ziet staan.

Je volgt eerst de poort-of veiligheidsinstructie. Vervolgens krijg je de keuze uit 'Instructie herhalen' en 'Toets starten'. Je kunt de instructie zo vaak als je wilt herhalen. Wanneer je kiest voor de optie 'Toets starten', begin je aan de bijbehorende toets. Als je bent geslaagd voor de toets, krijg je een certificaat.

Er is geen publiek register waarin jouw werkgever/opdrachtgever kan opzoeken of je de toets behaald hebt. Om aan te tonen dat je de toets hebt behaald, kun je je certificaat downloaden vanuit je account. Wanneer je ingelogd bent, zie je de knop ‘Certificaat downloaden’. Wanneer je hierop klikt, wordt er een pdf-bestand met jouw certificaat gedownload. Deze kun je aan je werkgever laten zien. Heeft je werkgever er behoefte aan om geautomatiseerd resultaten op te vragen? Meer informatie hierover vind je onder 'Hoe kan ik, als werkgever, inzien of mijn medewerkers de poortinstructie hebben behaald?'.

Er zit geen limiet aan de hoeveelheid toetsen die je mag doen. Wel zal je de poort- of veiligheidsinstructie geheel opnieuw moeten volgen. Afhankelijk van de keuzes die gemaakt zijn, wisselt het per bedrijfsomgeving of er wel of niet automatisch een nieuwe instructie klaargezet wordt op het moment dat je bent gezakt voor een eerdere toets. Het kan dus zo zijn dat je zelf de instructie opnieuw moet opzoeken (door na inloggen te klikken op 'Instructies') en starten als je gezakt bent.

Per bedrijfsomgeving is bepaald hoe lang je over een toets mag doen. Er loopt een timer mee om te laten zien hoeveel tijd je nog hebt. Als het langer dan de ingestelde tijd duurt, wordt de toets automatisch afgesloten en ingeleverd. Je moet dan, indien je gezakt bent, opnieuw de instructie volgen en de toets starten.

Je kunt, terwijl je de toets maakt, een vraag open laten door deze te 'markeren'. Als je de toets wilt afronden en je hebt nog een vraag gemarkeerd, dan moet je eerst terug naar deze vraag om deze te controleren of alsnog in te vullen.

Dat is afhankelijk van de talen die er per bedrijfsomgeving ontwikkeld zijn. Bij het dropdownmenu van de taalkeuze aan het begin van de instructie en test kun je zien uit welke talen je kunt kiezen.

Explainsafe is toegankelijk voor iPad-gebruikers, voor zowel het afnemen van de toets als voor het beheren van kandidaten. Wel adviseren we je om de iPad te gebruiken met de nieuwste versie van iOS voor de meest optimale gebruikerservaring. Dit geldt uiteraard ook voor Android tablets en andere mobiele apparaten. Houd ook de browser up-to-date. Het wordt dus aangeraden om altijd alles up-to-date te hebben voordat je een instructie/toets gaat maken op Explainsafe.

Controleer dan eerst de instellingen van je internet browser. Google Chrome gebruikt een standaard vertaalmogelijkheid en die staat waarschijnlijk ingeschakeld. Dit veroorzaakt vaak incorrecte teksten. Hier zie je hoe je dit kan controleren: https://support.google.com/chrome/answer/173424

Als je als werkgever wilt weten of je medewerkers de poortinstructie hebben behaald, kun je je medewerkers vragen naar het behaalde certificaat, welke zij vanuit hun account kunnen downloaden. Digitaal kun je als werkgever alleen de poortinstructies inzien wanneer je de bedrijfsbeheerder van die bedrijfsomgeving bent. Dit is alleen mogelijk voor de GPI, maar niet voor de andere Explainsafe-omgevingen. Een andere mogelijkheid is door middel van een API-koppeling. Voor meer informatie hierover, neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Je gegevens kun je wijzigen als je ingelogd bent in je account. Eenmaal ingelogd klik je op 'Mijn gegevens' en vervolgens kom je op de webpagina waar je je gegevens kunt aanpassen. Wijzig je gegevens en sla dit op. Moet het ook in je behaalde certificaat gewijzigd worden? Stuur dan een e-mail naar support@explainsafe.nl vanuit het e-mailadres waarbij je bij ons in het systeem bekend staat en noem welke gegevens je wilt wijzigen.

Zorg dat je ingelogd bent in je account. Heb je nog geen account? Registreer je dan. De instructie vind je vervolgens onder het kopje 'Instructies'.

Pas éérst de gegevens in je eigen account aan. Je gegevens kun je wijzigen als je ingelogd bent in je account. Eenmaal ingelogd klik je op 'Mijn gegevens' en vervolgens kom je op de webpagina waar je je gegevens kunt aanpassen. Wijzig je gegevens en sla dit op. Moet het ook in je behaalde certificaat gewijzigd worden? Stuur dan een e-mail naar support@explainsafe.nl vanuit het e-mailadres waarbij je bij ons in het systeem bekend staat en geef aan welke gegevens gewijzigd moeten worden.

Tijdens de instructie zie je linksonder in het scherm de knop 'Vorige'. Hiermee kun je navigeren door de instructie. Je kunt (indien hier sprake van is) feedback opnieuw bekijken, maar vragen niet opnieuw beantwoorden. Als je op 'Vorige' klikt nadat je een video hebt gekeken, moet de video later opnieuw bekeken worden.

Ervaar je problemen tijdens het maken van een poort- of veiligheidsinstructie? Neem dan de volgende tips door.
- Gebruik Internet Explorer niet als internetbrowser (met het icoontje met het blauwe e’tje). Kies voor een andere internetbrowser, zoals Chrome, Edge, Safari of Firefox).
- Het beste is het om een poort- of veiligheidsinstructie te doen met goede internetverbinding (vanaf 40 Mbps). Stabiliteit in het netwerk is ook van belang.
- Voorkeur type verbinding is kabel of een stabiele wifiverbinding. Voorkeur apparaat is laptop/ computer.

Ervaar je problemen met het laden van een pagina tijdens de instructie of toets? Zorg ervoor dat je de video volledig bekijkt en de vragen invult voordat je verder gaat. Als je desondanks vastloopt, probeer dan de pagina te vernieuwen. Op een laptop/computer doe je dit door gelijktijdig op de toetsen Ctrl + F5 en houd ze kort ingedrukt. Als dit niet werkt, probeer dan de combinatie Ctrl + R. Voer nu de gewenste actie op de pagina uit en controleer of je nu wel verder kunt gaan.

Blijf je problemen ervaren? Dan raden we aan de poort- of veiligheidsinstructie te starten in een incognitovenster. Dit venster werkt zonder cookies, cache, plugins en extensies. In Google Chrome kun je een incognitovenster openen door op de drie puntjes rechts bovenin te klikken en vervolgens op ‘Nieuw incognitovenster’. In Microsoft Edge kun je dit doen door op de drie puntjes rechts bovenin te klikken en te kiezen voor ‘Nieuw Inprivate-venster’. In dit venster ga je weer naar de juiste website, log je in, en kun je de instructie opnieuw volgen.

De instructie bestaat voor een deel uit één of meerdere video’s die allemaal afgekeken moeten worden tot het einde. Deze video’s bieden we in variërende videokwaliteit aan op basis van de huidige downloadsnelheid om ook rekening te houden met minder snelle netwerksituaties. Ondanks de schaalbaarheid van onze videokwaliteit is de downloadsnelheid (en netwerkstabiliteit), voordat je de poortinstructie start, een belangrijke factor in het kunnen garanderen van de beste gebruikerservaring.

Wat we niet willen is dat je halverwege de instructie tegen een vastlopend filmpje, oftewel een vastlopende instructie aanloopt! Daarom meten we vooraf je huidige downloadsnelheid en het beschikbare internetprotocol om je daar een zo goed mogelijk advies in te kunnen geven. We geven de adviezen goed (groen), matig (oranje) of slecht (rood).

We kunnen de stabiliteit van jouw internetverbinding niet meten. Wel is dit ook van belang. Houd er daarom rekening mee dat andere mensen op het netwerk de downloadsnelheid en stabiliteit kunnen beïnvloeden wanneer deze ook een instructie volgen of andere netwerkactiviteit veroorzaken. Draadloze netwerkverbindingen kunnen een hoge downloadsnelheid meten, maar zijn extra gevoelig voor verstoringen en signaalverzwakking waardoor snelheden sterk kunnen variëren. Dit kan de gebruikerservaring beïnvloeden.

Wanneer een van de video’s langzaam laadt of vastloopt, en jouw advies was matig of slecht, raden we je aan een betere verbinding te zoeken.

Heeft u een vraag?

U kunt direct contact opnemen met Coosje Vink - Roetman door het onderstaande formulier in te vullen. We nemen zo snel mogelijk contact met u op.